Socio-critical model and the management of physical activity in education students at a university (Modelo sociocrítico y la gestión de actividad física en estudiantes de educación de una Universidad)

Elocation-ID: e-22.65.07; Published: 2022-11-27; References (Up to 5 years <2022): 71%.

Authors

Keywords:

sociocritical model, management, physical activity, education.

Abstract

The study adopted a quantitative, non-experimental and correlational approach, with a sample of 35 students selected in a non-probabilistic manner. Validated questionnaires were used to measure the sociocritical model and physical activity, with reliability tested by Cronbach's Alpha coefficient. The instruments consisted of a sociocritical model questionnaire, validated by experts, and a questionnaire adapted from the WHO GPAQ to measure physical activity. Data analysis was performed using Spearman's Rho correlation coefficient in SPSS software. The results showed positive, direct and significant correlations, highlighting a strong relationship between physical activity and leisure time (Rho = 0.934), suggesting that physical activity predicts leisure time with more than 50% certainty. The sociocritical model applied in physical education favors both motor development and critical reflection on well-being and social context.

References

Alcas Zapata, N., Ramos Quispe, R. L., Albarrán Cachay, A. P., Ramos León, L. L., Rodríguez Gil, E. R., & De los Santos Exebio, M. I. (2021). Propuesta incipiente de gestión pública para afrontar emergencias sanitarias e importancia de la Inteligencia artificial (Emerging proposal for public management to address health emergencies and the importance of artificial intelligence). GESTIONES, 1(1), 1–11. Recuperado a partir de https://gestiones.pe/index.php/revista/article/view/54

American Society of Clinical Oncology (ASCO). (2020). Quality Oncology Practice Initiative (QOPI®). ASCO Institute for Quality. Retrieved October 8, 2021, from practice.asco.org/quality-improvement/quality-programs/quality-oncology-practice-initiative

Arias, F. (2006). El proyecto de investigación: Introducción a la investigación científica. C. A. E. Episteme.

Artigas, W., Moya, C. F., & López, J. D. D. (2017). Herramientas gerenciales desde el enfoque sociocrítico en universidades: Estudio exploratorio en Venezuela y Colombia. Revista Venezolana de Gerencia, 22(78), 595-614.

Caján Villanueva, M., Calderón Torres , N. A., & Administrador. (2021). Los Metadatos, sistema de salud y regímenes pensionarios de artistas peruanos en el contexto del Covid-19: Metadatos, sistema de salud y regímenes pensionarios de artistas peruanos. GESTIONES, 1(1), 1–9. Recuperado a partir de https://gestiones.pe/index.php/revista/article/view/GESTIONES

Chávez Taipe , Y. V., Micha Aponte, R. S., & Soto Espichan, A. A. (2022). Gestión de actividades recreativas y desempeño laboral de los docentes de una institución de salud (Management of recreational activities and work performance of teachers in a healthcare institution: 2022-06-12. GESTIONES, 2(1), 1–9. Recuperado a partir de https://gestiones.pe/index.php/revista/article/view/60

Commission on Cancer. (2020). Optimal resources for cancer care: Ensuring patient-centered care. Commission on Cancer, American College of Surgeons. Retrieved October 8, 2020, from facs.org/quality-programs/cancer/coc/standards/2020

Díaz-Romero, R. (2015). La educación física crítica en la formación del profesorado. Universidad de Murcia.

Flórez Ochoa, R. (1994). Los modelos pedagógicos: teoría y práctica en el contexto educativo. Editorial Magisterio.

Freire, P. (1997). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.

Gairín, J. (2013). Gestión de centros educativos: una perspectiva integral. Editorial Graó.

García, P. P. (2017). Estrategia didáctica basada en el uso de habilidades investigativas para promover el interés por el estudio. UCV-HACER: Revista de Investigación y Cultura, 6(1), 14-19.

Giroux, H. (2004). Teoría y resistencia en educación: una pedagogía para la oposición. Siglo XXI.

Henderson, J. D., Boyle, A., Herx, L., et al. (2019). Staffing a specialist palliative care service, a team-based approach: Expert consensus white paper. Journal of Palliative Medicine, 22(11), 1318-1323.

Huallpa, E. (2021). Metodología de capacitación sociocrítica en habilidades sociales de docentes. Revista de Educación y Sociedad.

Kayser, K., Brydon, D., Moon, H., & Zebrack, B. (2020). Institutional capacity to provide psychosocial care in cancer programs: Addressing barriers to delivering quality cancer care. Psychooncology, 29 (12), 1995-2002. https://doi.org/10.1002/pon.5488

Mendizábal Antícona, W. J., Melgar Begazo, A. E., & Lara Albarrán, L. A. (2022). Gestión de la psicomotricidad y el derecho a la vida: ¿Qué aprendizaje proporcionó la pandemia del COVID-19? GESTIONES - Revista Avanzada, 2(1), 1-9. https://gestiones.pe/index.php/revista/article/view/XX

Murillo, F. J. (2010). La gestión educativa en contextos escolares. Revista Iberoamericana de Educación.

Pedron, S., Emmert-Fees, K., Laxy, M., & Schwettmann, L. (2019). The impact of diabetes on labour market participation: A systematic review of results and methods. BMC Public Health, 19(1), 1-13. https://doi.org/10.1186/s12889-018-6324-6

Reuters Staff. (2020). Global economic recovery may take five years, World Bank chief economist says. Reuters. Retrieved from https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-worldbank/global-economic-recovery-may-take-five-years-world-bank-chief-economist-says-idUSKBN26816L?il=0

Rojas Fernández, V. H. (2021). Gestión administrativa y práctica docente en una Institución Educativa pública (Administrative management and teaching practice in a public educational institution). GESTIONES, 1(1), 1–9. Recuperado a partir de https://gestiones.pe/index.php/revista/article/view/53

Sasso, S., & Ritzen, J. (2019). Sectoral cognitive skills, R&D, and productivity: A cross-country cross-sector analysis. Education Economics, 27(1), 35-51. https://doi.org/10.1080/09645292.2018.1515309

Santesmases, J. S. (2021). Estudio de la transversalidad de los contenidos en Educación Física a través de los currículos competenciales. Retos, 40, 419-429.

Wells-Di Gregorio, S. M. (2020). RVUs, provider assets, and burnout prevention: Development of a value-added psychosocial oncology service model. Virtual presentation at: 17th Annual American Psychosocial Oncology Society Conference; March 11-13, 2020; Portland, Oregon.

Published

2022-11-27

How to Cite

Seminario Unzueta, R. J., Pérez García , P. M., Micha Aponte, R. S., & Ayvar Bazán, Z. (2022). Socio-critical model and the management of physical activity in education students at a university (Modelo sociocrítico y la gestión de actividad física en estudiantes de educación de una Universidad): Elocation-ID: e-22.65.07; Published: 2022-11-27; References (Up to 5 years <2022): 71%. GESTIONES, 2(1), 1–9. Retrieved from https://gestiones.pe/index.php/revista/article/view/65

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.